Derfor stor tak og respekt til alle kolleger der dag efter dag slidsomt, kompetent og professionelt skaber værdi for vores kunder - lånere som brugere.
Det gælder kolleger i bibliotekerne - selvfølgelig også det digitale bibliotek, hospitals- og plejehjemsbibliotekerne, kolleger i produktionsafdelingerne, kolleger i de administrative afdelinger og de kolleger som evt. ikke lige synes de hører ind under ovenstående.
Jeg har kikket lidt nærmere på de foreløbige opgørelser over anvendt arbejdstid fordelt på opgavetyper fra ABC analysen og de viser følgende:
(der er selvfølgelig lokale forskelle - men hovedindtrykket er indtil videre som vist nedenfor)
- 77 % af den samlede tid på udlånsaktiviter, kundekontakt, institutionsbetjening m.v.
- 13 % af den samlede tid på ledelse, administration, møder m.v.
- 4 % af den samlede tid på deltagelse i udviklingsprojekter m.v.
- 3 % af den samlede tid på kompetenceudvikling, kurser m.v
- 3 % af den samlede tid på arrangementer.
Det bliver spændende at studere og diskutere ABC analysen nærmere når den endelige rapport er klar ultimo juni, men vi har aftalt at der snarest udsendes en lille statusrapport over de foreløbige resultater. Umiddelbart glæder det mig at vores fokus i Københavns Biblioteker helt entydigt lægges på kerneydelserne og kundebetjeningen - det er dejligt. Men måske kan vi flytte mere tid over til kundeorienterede aktiviteter og udviklings-initiativer fra f.eks. ledelse og møder eller ved at lære af hinandens måder at bruge tiden bedst på - hvem ved !
Investering i renoveringer og nyindretninger - Vanløse Bibliotek en kæmpesucces.
Jeg kan ikke lade være med at nævne at den forholdsvise "lille" investering i renovering og nyindretning i Vanløse Bibliotek har, - udover den daglige nydelse af de smukke lokaler - , resulteret i en helt unik stor aktivitetsfremgang. Børne- og voksenudlånet er steget med mellem 11 - 13 % og besøgstallet er steget med over 10 % - sådanne tal ses ikke andre steder i landet. Tak til personale og ledelse - det må have været et hektisk år :)
Endelig vil jeg ønske alle en god og livlig debat om den fremtidige biblioteksstruktur i København.
Èn ting er jeg sikker på, - offentlig debat og diskussion om Københavns Biblioteker vil være til gavn for såvel borgere, kunder som ansatte, at der så måske er 22 andre ting der er lidt usikkert nu er en anden sag. Men tro mig - debatten vil under alle omstændigheder medføre mange, mange positive ting for Københavns Biblioteker.
De bedste hilsner
6 kommentarer:
Imponerende, når du først går i gang, må man sige, at du gør noget ved sagen. Du glemte blot lige at nævne, at du selvfølgelig også er på Messenger nu? ;-)
Hej Bente, tak for kommentar, der kommer et indlæg mere vedr. Messenger, men sikker først i morgen, fortsat god weekend :)
Selv tak og tak for din kommentar på min blog, som jeg har genkommenteret på. (Kan man sige det? Nå meningen er vel til at forså.)
Jeg tænkte lige på, om du ved, at man kan ændre rækkefølgen af sideelementerne i bloggen? Du går i "Tilpas" og så kan du simpelthen trække dem rundt til den rækkefølge du vil have.
Ih en masse ting der sker bare man vender ryggen til :-) Glad for alt det pæne du skriver om os - det kan nogle gange være SÅ svært at finde menneskene i tallene ;-)
Hold da helt fest hvor du rykker nu. Det kan da godt være, at jeg også skal lige igang på min blog nu..... Tak for dit indlæg og alle roserne
Kære Jens, vil da også lige sige tak for roserne. Men tror du ikke vi skal lave en ny ABC analyse efter det her 23 ting procjekt. Tror ikke de der 3-4% holder omkring kompetanceudvikling mere!
Send en kommentar